code voor het verifieren van de website in google search console

Renderen; voor ons een gemakkelijke term, maar bij velen beginnen de oren te klapperen. Toch heeft iedereen dagelijks – bewust of onbewust – te maken met gerenderd beeldmateriaal. Of je nu een computerspel speelt, een film in de bioscoop kijkt of een productpresentatie van een collega bijwoont, overal komt het voorbij. Leuk! Maar wat is renderen dan en wat kun je ermee? Dat leggen we in deze blog uit.

De betekenis van renderen

Als je een Word-bestand opslaat, gaat dat snel. Dit is namelijk een statisch plaatje dat direct opgeslagen wordt. Een video of animatie is echter een bewegend beeld dat bijvoorbeeld uit 30 statische plaatjes per seconde bestaat, die één voor één moeten worden opgeslagen en omgezet naar een video.

Dat kost veel tijd en je computer kan het er behoorlijk zwaar mee hebben.  Zo duurde het meer dan een maand (zonder ook maar een seconde pauze) om de film Avatar te renderen!

Renderen is dus het met de computer genereren van digitale afbeeldingen op basis van ruwe data. Deze digitale afbeeldingen zijn bijvoorbeeld afkomstig van een model. Het is de laatste grote stap bij het genereren van een animatie of een afbeelding.

Hierdoor kan bijvoorbeeld een objectafbeelding van een prototype worden vertoond of kan een animatie worden afgespeeld. De complexiteit is door de jaren heen enorm toegenomen.

Renderen wordt onder andere gebruikt bij games, sales- en marketingbeeldspraak, special effects, films en het ontwerpen van prototypes.

Render-types

Er zijn twee render-types, genaamd real-time-rendering en pre-rendering. Het grote verschil zit hem in de snelheid waarop de berekening en afronding van de afbeelding plaatsvindt.

Real-time-rendering

Het woord zegt het al, er wordt op hetzelfde moment gerenderd als waarop er gebruik gemaakt wordt van de afbeelding. Hierbij moeten afbeeldingen in een erg snel tempo worden gemaakt aangezien het dus realtime geproduceerd en weergegeven wordt.

Dit wordt gedaan door speciale grafische hardware en wordt veel gebruikt bij 3D-computerspellen en 3D-tekensoftware waarin je het getekende voorwerp direct ziet.

De kwaliteit is hierbij simpelweg gelimiteerd aan de prestaties van de PC of het console.

Pre-rendering

Pre-renderen, oftewel vooraf renderen wordt gebruikt in omgevingen waarbij snelheid geen probleem is.

Deze weergavetechniek wordt veel gebruikt in animaties en visuele effecten waarbij het vertoonde beeld super realistisch moet zijn. Het levert dus een enorm hoogstaande kwaliteit op en wordt veel toegepast bij commercials, films, visualisaties, afbeeldingen en eigenlijk alles wat al vastligt voor het vertoond wordt.

De prestaties van de computer hebben hierbij enkel effect op de rendertijd, niet op de kwaliteit.

Prototyping en Renderen met de nieuwste programma’s

Tijdens het ontwikkelproces van een nieuw product, zijn prototypes van cruciaal belang. Niet alleen om bedrijfsbreed draagvlak te creëren, maar ook om de doelgroep te overtuigen. Een 3D-tekening van het prototype geeft een globale indruk, maar als je écht een goed beeld wilt krijgen van je design, moet je een 3D-prototype hebben.

Vroeger was het zo dat Prototyping met rendering gespecialiseerde design- en codeervaardigheden vroeg. Tegenwoordig heb je geweldige 3d-programma’s zoals KeyShot die het technische werk weg hebben genomen.

Deze nieuwste intuïtieve 3D-CAD-modeling- en rendering-softwarepaketten zorgen ervoor dat designers super snel, super realistische afbeeldingen kunnen maken.

Het is nu zelfs beschikbaar voor startende bedrijven met een productidee. Op deze manier kunnen start-ups al een productconcept maken voordat ze het laten produceren.

Zoals gezegd kunnen bedrijven een prototype aanpassen tegen erg lage kosten om zodoende teamleden, investeerders en doelgroepen in een vroeg stadium over te halen.

De nieuwste 3D-rendering-programma’s zijn super gebruiksvriendelijk vanwege de gave mogelijkheden zoals ingebouwde lichtreflectie en schaduweffecten. Hierdoor kun je producttextuur, omgeving en materiaal perfect namaken.

Renderen bij prototyping heeft dus de volgende voordelen:

  1. Renderen laat je het product evalueren alvorens je investeert in onderdelen en leveranciers. Hoe groter het prototype is, hoe moeilijker het wordt om het snel en binnen budget te bouwen. Door computer-rendering kun je het productconcept al perfectioneren voordat je veel kosten maakt.
  2. Renderen is een gemakkelijke manier om de markt te testen. Voordat je investeert in een fysiek model, kun je de potentie en interesse van de markt testen.
  3. Renderen geeft je meer tijd om een beter product te ontwerpen. Een groot deel van het gokwerk is hiermee verleden tijd en je kunt meer tijd spenderen aan het design. Dat leidt tot een beter product.

Renderen; moet jij het ook gaan gebruiken?

Snel en nauwkeurig de meest geweldige visuals creëren om je renderings en animaties meteen hun vorm te zien aannemen. Of het nu gaat om wetenschappelijk nauwkeurig materiaal, animaties, product visuals of sales- en marketingbeelspraak, het is nog nooit zo gemakkelijk geweest.

Wil jij het eens gratis proberen? Probeer keyshot nu 30 dagen gratis.