code voor het verifieren van de website in google search console

Klantenervaring: Ministerie van Defensie – Koninklijke Marine

Sinds een aantal jaar is AESC officieel vertegenwoordiger van het 3D tekenpakket SpaceClaim dat wordt ontwikkeld door Ansys. Met recht een ‘totaalpakket’ dat vooral laagdrempelig is en de gebruiker praktisch
alle mogelijkheden biedt op het vlak van 2D en 3D ontwerpen, reverse engineering, plaatwerk, constructie en het voorbereiden van files voor bijvoorbeeld 3D printers en CNC machines. Ben Jansen, CNC coördinator
van de instandhoudingsgroep ‘klein boven water’ van de Koninklijke Marine, maakt gebruik van ongeveer alle mogelijkheden die het programma biedt en heeft daarmee al enkele fraaie staaltjes van hun ‘can do’ mentaliteit tentoon gespreid.

“Het is enorm laagdrempelig in het gebruik.”

Operationele inzetbaarheid staat voorop

SpaceClaim wordt onder meer – enthousiast – gebruikt door Ben Jansen die verantwoordelijk is voor de 3D ontwikkeling van de afdeling ‘instandhoudingsgroep Klein Boven Water’ van de Koninklijke Marine. Dit onderdeel valt onder de DMI, Directie Materiële Instandhouding wat bij velen bekend zal staan als het Marinebedrijf. Hier werken de mensen die onderhoud uitvoeren aan alle operationele marineschepen en onderzeeboten waaronder de FRISC motorboten en ondersteuningsvaartuigen. “Operationele inzetbaarheid is voor veel van ons materieel van groot belang”, weet Jansen. Dit betekent dat we in bepaalde situaties snel en doeltreffend moeten kunnen handelen om deze inzetbaarheid te handhaven. Dat vraagt creativiteit van onze mensen maar tevens de technische mogelijkheden om ideeën snel te kunnen realiseren. Vanuit dit oogpunt zijn bij ons op de afdeling de afgelopen jaren diverse 3D printers geplaatst die ons de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld snel complexe vormdelen te produceren waarmee specifieke reparaties zijn uit te voeren. Daarnaast zijn hiermee goede prototypes te vervaardigen waarmee we onze ideeën kort na het creëren van het model in het echt kunnen uitproberen.”

In contact met Ansys

Juist deze 3D printers waren uiteindelijk de aanleiding dat Ben Jansen in aanraking kwam met AESC. “Op een gegeven moment had ik de beschikking over een scanner waarmee je onderdelen 3D kunt inscannen. Deze digitale bestanden wilde ik vervolgens gebruiken voor enerzijds reproductie maar vooral voor reverse engineering. Op de TechniShow kwam ik Devy van Dinteren tegen die me de mogelijkheden van SpaceClaim toonde. In het kader van ‘to good to be true’ heb ik eerst een gratis proefversie van dertig dagen geprobeerd maar kon daarna geen andere conclusie trekken dan: dit is het helemaal.”

“En dat kan allemaal met deze ‘all-in one’ software.”

Voorbeelden

In het kantoor van Ben Jansen staan en liggen diverse voorbeelden van tekeningen en 3D prints die aangeven hoe bedreven hij inmiddels is in het gebruik van het programma. “Het is enorm laagdrempelig in het gebruik” weet hij uit ervaring. “Ik heb zeker een cursus gevolgd bij AESC maar ik denk dat de stagiaire die ik hier vanaf morgen heb, binnen een dag in staat zal zijn om een speciale beugel te tekenen die ik voor ogen heb. Door de methode van direct modeling kan ik met dit programma op vele manieren tot het juiste eindresultaat komen. Dit in tegenstelling tot andere programma’s waar je echt kunt vastlopen wanneer je ergens tijdens het traject een verkeerde keuze hebt gemaakt.”

Stoel FRISC

Eén van de vele producten die Ben Jansen met SpaceClaim tekende is een stoel die meervoudig in de FRISC wordt toegepast. Deze stoelen braken allemaal op dezelfde punten af maar waren niet meer leverbaar. Ook de tekeningen waren niet (meer) beschikbaar. De oplossing lag in het inscannen van de stoel en reverse engineering. De nieuwe stagiaire zal in de komende tijd deze stoel door ontwikkelen in SpaceClaim

Impeller

Een veel complexer onderdeel was de impeller van een hydrajet die gerepareerd moest worden. In samenwerking met het bedrijf RAMLAB uit Rotterdam wordt momenteel bekeken of deze door middel van 3D lassen kan worden hersteld. Hiervoor is het onderdeel eerst 3D gescand en vervolgens in Spaceclaim omgezet naar een solid 3D model dat door RAMLAB zal worden gebruikt voor de lasproef.

Toekomst

“Dit zijn slechts twee voorbeelden van de manier waarop we de software gebruiken” geeft Ben Jansen aan. “Belangrijk voor ons is dat we eenvoudig de scandata kunnen inlezen en deze in het programma kunnen bewerken tot het juiste model. Bovendien is het belangrijk dat we het model vervolgens kunnen uitvoeren in verschillende formats die geschikt zijn voor een 3D printer, of een 5-assige CNC bewerkingsmachine, of een 2D tekening, of plaatbewerking of assemblagedoeleinden of.. En dat kan met deze ‘all-in one’ software.” Door de goede ervaringen hier in Den Helder is de 3D software inmiddels ook aangeschaft op de vliegbasis in Woensdrecht – waar een belangrijke deel van het onderhoud van de Koninklijke Luchtmacht wordt uitgevoerd – en bij het Expertisecentrum voor wapens en munitie (Koninklijke Landmacht) in t Harde. Ben Jansen: “Ook hier zijn mensen werkzaam met de ‘can do’ mentaliteit. Niet te lang nadenken over voors- en tegens maar aan de slag gaan om iets voor elkaar te krijgen. Niet te bang zijn om fouten te maken. Natuurlijk heb je wel eens een gevalletje van ‘jammer’, maar daar leer je alleen maar van. Voorlopig ontdek ik elke keer nog nieuwe mogelijkheden en weet zeker dat we er de komende jaren op vele vlakken profijt van zullen hebben.”

Naar: Engineersonline, 2018

Wilt u meer informatie over SpaceClaim? Klik dan hier

Ben Jansen

CNC Coördinator, Koninklijke Marine - DMI

Bekijk onze referenties:

NEEM NU CONTACT OP MET AESC

Wij zitten voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden. Vul het onderstaande formulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen!

Mijn vraag heeft betrekking op:

13 + 8 =